پیدا کردن ملکه کندوی خود را آسان کنید

 

فهرست مطالب
•  نکاتی برای پیدا کردن ملکه زنبور عسل
•  زمانی که باید ملکه خود را پیدا کنید
•  تمرین شما را ماهر میکند
•  با قاب های بیرونی شروع کنید
•  جایی که او احتمالا باشد
•  به موارد غیر منتظره توجه کنید
•  یک الگو را برای خود ایجاد کنید
•  بالای جعبه بچه بمان
•  قاب ها را بالای محیط جعبه بازدید کنید

نکاتی برای پیدا کردن ملکه زنبور عسل
قبل از اینکه کندوی خود را باز کنید، مزاحمت برای زنبورها ایجاد کنید و کار آنها را مختل کنید، در مورد هدف خود فکر کنید. بیشتر اوقات، ما نیازی به دیدن ملکه خود از نزدیک نداریم، فقط باید بدانیم که او زنده است، حال او خوب و در حال تخمریزی است..

در بسیاری از موارد لانه نوزادها می تواند هر آنچه را که میخواهید بدانید را به شما می گوید. تخم‌ها فقط سه روز دوام می‌آورند، بنابراین اگر ردیف‌های منظمی از تخم‌ها را ببینید، می‌توانید تقریبا اطمینان حاصل کنید که اوضاع ملکه خوب است ، یا حداقل می دانید که در سه روز گذشته ملکه مشکلی نداشته است.

در صورت عدم موفقیت، مشاهده لاروهای بسیار جوانی که به سختی به لحاظ اندازه بتوانید در انتهای یک سلول آنرا ببینید ، به شما می گوید که نوزادان تقریباً چهار تا پنج روزه هستند. بنابر این در 4 تا 5 روز گذشته نیز ملکه حضور داشته و به احتمال زیاد او هنوز مشغول فعالیت است.

لاروهای قدیمی نشان می دهند که او در گذشته های دورتر، شاید تا نه روز قبل، خوب بوده است. اساساً هر چه نوزادان جوانتر باشند، از حضور ملکه اطمینان بیشتری خواهید داشت.

زمانی که باید ملکه خود را پیدا کنید
اگرچه سرنخ‌ها معمولاً کافی هستند، گاهی اوقات شما به سادگی باید ملکه خود را پیدا کنید. شاید بخواهید کندو خود را بررسی کنید و مصر باشید که بدانید ملکه کجاست ، شاید بخواهید او را برای علامت گذاری پیدا کنید، یا حتی او را جایگزین کنید. در چنین مواقعی هر چقدر هم که به نظر مشکل می رسد، باید او را پیدا کنید.

اگرچه علامت‌گذاری ملکه کمک می‌کند، اما برچسب‌های شماره‌دار ممکن است از بین بروند و نشانه‌های رنگ‌شده ممکن است فرسوده شوند یا بیش از حد خراشیده شوند و دیده نشوند.

علم زنبورداری تماماً در حال پاسخ دادن به موقعیت‌هایی است که به وجود می‌آیند، بنابراین در برخی سال‌ها ممکن است نیازی به پیدا کردن یک ملکه نباشدو در سال‌های دیگر مدام به دنبال ملکه بگردید.

تمرین شما را ماهر میکند
احتمالاً اغراق‌آمیز است که بگوییم با تمرین میتوانیم بطور صد در صد ملکه را در  موقع لزوم بیابیم ، زیرا اکثر ما روزهایی را داریم که پس از چندین تلاش ناموفق برای یافتن ملکه تسلیم شده‌ایم. با این حال با تمرین کار آسان تر می شود.

اگر مرتب به دنبال دیدن ملکه ها باشید، سبک خاصی برای خود در یافتن ملکه ایجاد خواهید کرد و زنبورداران جدید شما را با شگفتی تماشا خواهند کرد. راز کار این است که یاد بگیریم چگونه نگاه کنیم.

با قاب های بیرونی شروع کنید
جستجوی خود را با بیرون کشیدن یکی از قاب های کناری شروع کنید. قبل از اینکه آن را کنار بگذارید ، اول یک طرف و سپس طرف دیگر را سریع جستجو کنید ، کنار گذاشتن قاب بازرسی شده اول ، این امکان را به شما میدهد تا فضایی برای ادامه کار مهیا کنید و احتمال اینکه ملکه را در حین بازرسی بقیه قاب ها "له" کنید، کمتر می کند. اگرچه ممکن است ولی به ندرت اتفاق می افتد که ملکه خود را در قاب های انتهایی پیدا کنید. معمولاً او نزدیک به مرکز روی یک قاب که حاوی مقداری نوزاد است ، می‌ماند.

پس از کنار گذاشتن قاب اول، قاب بعدی را با حرکت دادن آن از قاب کناری و بلند کردن آن به آرامی جدا کنید. یک طرف و سپس طرف دیگر را جستجو کنید. به سرعت کار کنید زیرا ملکه ها ترجیح می دهند از نور خورشید دور بمانند. اگر پشت به خورشید کار می کنید و نور خورشید به چارچوبی که در حال بررسی آن هستید برخورد می کند، ممکن است ملکه به طرف دیگر حرکت کند. در حالی که شما چندین بار قاب را برمیگردانید او می تواند این کار را به سرعت انجام دهد. ملکه ها ممکن است بزرگ ، سنگین و کند به نظر برسند، اما اینطور نیستند.

پس از بررسی هر قاب، آن را به فضای خالی باقی مانده از قاب قبلی منتقل کنید، مراقب باشید که قاب های بازرسی شده را خیلی نزدیک به قاب های بازرسی نشده قرار ندهید. زیرا ممکن است ملکه خود را به سمتی که قبلاً بازرسی شده است منتقل کند.

جایی که او احتمالا باشد
هنگامی که به لبه قاب های مولد می‌رسید، به دلیل که موانع بیشتری که در راه است تشخیص و پیدا کردن ملکه سخت‌تر می‌شود. سلول‌های بچه‌های بیشتر، کارگران بیشتر، زنبورهای نر بیشتر، فعالیت‌های بیشتر. با وجود همه هیاهوها، ملکه به احتمال زیاد در مرکز لانه زاد و ولد قرار می گیرد ، همان جایی که تشخیص دادن و پیدا کردن او سخت تر است.

به یاد داشته باشید که ملکه ها معمولا بزرگتر از کارگران هستند، اما گاهی اوقات این تفاوت جزئی است. ملکه ها گاهی اوقات می توانند با همراهی ملازمان همراه شوند. ملکه تمایل دارد پاهای خود را به طرفین باز کند، ولی ممکن است پاهای ملکه زیر زنبورهای دیگر پنهان شود. یک نقطه طاس بزرگ در قفسه سینه و شکم نشان‌ دهنده اوست، اما ممکن است در یک قاب مولد شلوغ این علامت هم مشخص نباشد.

به موارد غیر منتظره توجه کنید
وقتی من یک قاب را جستجو می کنم، به زنبورهای تکی نگاه نمی کنم، بلکه به دنبال چیز متفاوتی می گردم، چیزی که کاملاً با حالت طبیعی مطابقت ندارد. من خیلی سریع از آنها رد می شوم و سعی می کنم روی زنبورهای تکی تمرکز نکنم.

این روش،  من را به یاد آن پازل های تصویر پنهان می اندازد که اگر بیش از حد متمرکز و خیره شوید تفاوت را نخواهید دید. فقط اجازه دهید چشمانتان سراسر قاب را دنبال کند و برای هر چیز غیرعادی هوشیار باشید.

برای تمرین و سرگرمی زیاد، کتاب QueenSpotting اثر هیلاری کرنی را امتحان کنید. این پر از عکس های تاشو است که بر اساس سختی مرتب شده اند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ملکه را ببینید.

یک الگو را برای خود ایجاد کنید
این روش به داشتن یک الگوی جستجو به شما کمک می کند، الگویی که در هر قاب استفاده می کنید. برخی از افراد دوست دارند ابتدا لبه ها را جستجو کنند و برخی دوست دارند از وسط شروع کنند و به سمت بیرون کار کنند. اینجا هیچ قانونی وجود ندارد، فقط کاری را که راحت است انجام دهید.

من شخصاً از گوشه بالا سمت چپ شروع می کنم و در بالای صفحه به جستجو ادامه می دهم. سپس نگاهم را چند سانتیمتر پایین می اندازم و در جهت معکوس با الگوی زیگزاگ از بالا به پایین جستجو می کنم. پس از آخرین جستجو ، قاب را به سمت بالا برمی‌گردانم و در سمت مقابل به همان الگوی زیگزاگ می‌زنم و دوباره از گوشه بالا سمت چپ شروع می‌کنم. من از همان الگوی زیگزاگ استفاده می کنم، حتی اگر قاب اکنون وارونه شده باشد.

قاب ها را بالای محیط جعبه بازدید کنید
همیشه وقتی در حالی که در حال جستجو هستید، قاب ها را بالای بدنه کندو بازدید کنید تا در صورتی که ملکه از روی قاب افتاد ، بجای سقوط روی زمین یا چمن اطراف به داخل کندو بیفتد. ( گاهی اوقات این اتفاق به دور از نگاه چشمان شما می افتد و فرصت جبران پیدا نمی کنید)

هر دو طرف هر قاب را بررسی کنید، پس از جستجو هر قاب (به جز اولی) را در کندو قرار دهید. اگر در مرتبه اول موفق نشدید، می توانید بار دوم از قاب ها عبور کنید، اما اگر تلاش دوم نتیجه نداد، کندو را رها کنید و ببندید. بعد از دو بار عبور، زنبورها به زمان نیاز دارند تا آرام شوند و نظم را برقرار کنند. می توانید روز دیگری دوباره امتحان کنید.

هرگز به یک ملکه اعتماد نکنید!
بارها اتفاق افتاده که پس از چندین بار جستجو ، ملکه را روی پوشش کندو، در چمن، یا روی بازویم پیدا کرده ام. هرگز، هرگز تصور نکنید که می دانید ملکه کجا نیست. هنگام سر و کله زدن با آنها مراقب باشید، توجه کنید و اجازه ندهید حواستان پرت شود. همانطور که به مردم یادآوری می‌کنم، بازنده شدن در یک بازی فکری به یک حشره برای من سخت است. و در نهایت خیلی سخت تر است که ملکه به طور تصادفی توسط شما کشته شود.

نویسنده : Rusty Burlew